هدهد به دو دلیل مورد توجه است: داستان سلیمان نبی(ع) و داستان منطق الطیر عطار

چادر و چادری

بسم الله


من دوست نداشتم که راجع به چادر حرف بزنم چون به نظرم می رسید که این مساله ربطی به من که مرد هستم نداره و خب برداشت بدی نسبت بهش میشه. فی الواقع دوست داشتم اگر نظری هم دارم راجع به خانواده خودم بدم و نه عمومی. این پستی هم که اینجا گذاشتم توش نمی خوام راجع به چرایی چادر و ... صحبت کنم. اصن بحثم پایه ای تر از این حرف هاست.

روند مسلمانی و ایمان آوردن به راه حق به نظرم باید این طور باشه که ما اول پایه های فکری قضیه رو بپذیریم و بعد بیایم بریم سر جزئیات صحبت کنیم. یعنی چی؟ منظورم اینه که روند ایمان آوردن ما احتمالن اگر بخواد درست باشه و اصولی باید از ایمان به وجود خدا و معاد و آمدن پیامبر شروع بشه. به این ترتیب ما اول خداوندی خدا رو قبول می کنیم و ایمان می آریم که معاد وجود داره و پیامبری به نام محمد صلی الله علیه و آله برای رساندن پیام های خداوند به ما برانگیخته شده است و بعد برمی گردیم سر فرعیات.

خب حالا حرف من چیه؟ من میگم اگر ما قبول کردیم که آقا، یک خداوند داریم و یک پیامبر از سمت او برانگیخته شده و آمده برای هدایت ما، دیگه توجیه نمی خواد که چرا باید فلان کار رو بکنیم و چرا فلان کار رو نباید بکنیم؟ اینکه باید نماز بخونیم دلیلش میشه اینکه خدا گفته. چرا باید روزه بگیریم دلیلش میشه چون خدا گفته. دلیل نخوردن شراب و مسکرات میشه چون خدا گفته و ... . این حرف من رو کفار و اونایی که خدا رو قبول ندارن مسلمن قبول نمی کنند ولی همون اول هم گفتم اشکال کار اونا جای دیگه ست. اشکال تو اینه که اونا خدا رو قبول نکردن و مذهب و دینشون رو تعیین نکردن. من برای توجیه این کارهام فقط میگم چون خدا رو قبول کردم و خدا این کارها رو گفته تا انجام بدم.

اینکه این روزها ملتی افتادن به اینکه خب دلایل نماز خوندن چیه و دلایل چادر پوشیدن چیه و ... یه دلیل بیشتر نداره. اینکه این آدم ها مقدمه رو حل نکردن دنبال نتایج هستن. آخه مگه چادر پوشیدن اصن دلیل می خواد؟ مگه باید برای نماز خوندن، ورزش کردن و خم کردن ستون فقرات و هزار جور فواید مختلف رو ردیف کرد؟ مگه برای روزه گرفتن باید شصت جور فایده ردیف کرد؟

همین دلیل تراشی ها باعث شده ملت توی ظاهر قضیه بمونن و رشد نکنن. همین دلیل تراشیه که یه سری آدما وقتی میان دانشگاه و فضای ذهنی شون یکم تغییر می کنه چادر رو می ذارن کنار و ... .

به نظرم اگر قراره کاری هم انجام بشه باید روی اصول دین انجام بشه تا مسلمونی مردم از حالت شناسنامه ای به حالت دلی تبدیل بشه. بله اگر این طوری بشه اون وقت هیچ کدوم از این دلیل تراشی ها هم لازم نمیشه.

هدهد
آلا
۲۶ شهریور ۲۲:۵۱
نظرتون رو تا حدی قبول دارم، خودمم یه جاهایی ازش استفاده میکنم اتفاقا، اما همیشه نمیشه اینطوری گفت ،شاید خیلی ها قرار باشه از این جزئیات به کلیات برسن، نمیشه واسه کسی که خدا رو قبول نداره بگیم اول برو خدا رو قبول کن بعد حجابم قبول میکنی، چون دور و برم از این آدما دیدم میگم
پاسخ :
شما انتظار دارید یک نفر که خدا رو قبول نداره بیاد و چادر بپوشه؟ اگر بپوشه من از تعجب شاخ در میارم. نمیشه از جزئیات به کلیات رسید اتفاقن. نتیجه ی همین رسیدن از جزییات به کلیات همینی هست که الان داریم می بینیم. پدیده ای به نام مسلمانی شناسنامه ای و ... .
اینکه اول یه بچه یه سری از چیز ها رو رعایت بکنه منظورم نیست ها! منظورم بیشتر اینه که اگه بچه از بچگی فقط چون پدر و مادرش نماز می خوندن نماز خوند و به خدا نرسید و به معاد نرسید این میشه همون مدل شناسنامه ای.
احمد
۲۶ شهریور ۲۳:۱۲
اینجوری نیست که خدا صرفا یک سری گزاره های تصادفی رو بگه اطاعت کنید بلکه اینها با هم مرتبطند و فهمیدن این روابط خودش بخش بزرگی از دین و معرفت برای رشد انسانه
پاسخ :
حرفتون رو قبول دارم. منتها بحث من این هست که باید دید واقعن اینکه بدونین علت حرمت مسکرات چیه چقدر در پیشرفتتون در مسیر الی الله کمکتون می کنه؟ خیلی چیزای دیگه هست که عالم شدن به اونها در این مسیر الی الله بیشتر پیشرفت ایجاد می کنه برای آدم
ارمیا
۲۶ شهریور ۲۳:۳۸
این مطلب در حالتی درسته که مخاطب رو محدود کرده باشید...اما خیلیا هستن که خدا رو با هر دینی قبول دارن اما به حقیقت حجاب و... پی نبردن...اسلام از پرسش استقبال میکنه
پاسخ :
ما معتقدیم توی هر دینی که الهی باشه به داشتن حجاب اشاره شده و از مردم خواسته شده که رعایت کنن. منتها شرایط زمانی باعث شده تا تغییراتی در روند برخورد مردم با دینشون به وجود بیاد و هر کسی به یکی از ادیان الهی ایمان آورده باشه در نتیجه اش باید به حجاب رسیده باشه.
اسلام از پرسش استقبال می کنه و قبول. منتها چه مدل پرسشی؟ سوال راجع به چرایی نماز یا اثرات فیزیکی نماز؟ اینکه مثلن یه سری دانشمند و  روحانی رو علاف این کنیم که وقتی تا کمر خم میشی چه نیروهایی وارد میشه و این چه اثرات مثبتی روی زندگی فرد می ذاره به نظر من جز علافی چیز دیگه ای نیست. چون اینا همشون علومی هستند که یک نفر میگه این درسته و ده سال بعد اثبات میشه اشتباه گفته. تازه این مربوط میشه به مسائل فیزیکی در مورد حجاب که دیگه قضیه بدتر هم میشه. میان بر اساس علوم انسانی و روان شناسی دلیل تراشی می کنند در حالی که این علوم هنوز هم به نقطه ی نهایی نرسیدن و هر روز به نتیجه ی عکس نتیجه ی دیروزشون می رسن؟
حالا یه سوال، اگر فردا روز یه نفر گفت نماز باعث میشه مهره ی دهم کمر استهلاک پیدا کنه و سریع خراب بشه شما نماز رو می ذاری کنار؟ یا هم چنین روزه؟ و ...
زهـرا ...
۰۴ آبان ۱۷:۱۴
حرفتونُ کاملا قبول دارم ... این دقیقا همون عبودیت محضه ...
اما چیزی که به نظرم مشکل ایجاد کرده اینه که خیلیامون دنبال اینیم که اشاره ی مستقیمی از یه مسئه از جانب خدا ببینیم.
مثلا میگن فلان چیز کجای قرآن اومده! اینجا لازم نیست فلسفه ی اون حکمُ بدونیم؟!
هرچند خیلی مسائل به طور مستقیم گفته شده اما ما بی توجهیم ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفان قدرت گرفته از بلاگ بیان