هدهد به دو دلیل مورد توجه است: داستان سلیمان نبی(ع) و داستان منطق الطیر عطار

دنیای مجازی- آسیب ها- بخش دوم

بسم الله


در نوشته ی قبلی مقدماتی خدمت شما گفته شد من باب آسیب هایی که ممکن است بر اثر سوء مصرف فضای مجازی برای شما به وجود بیاید.

در بخش اول گفته شد که زندگی در عصر انفجار اطلاعات، باعث شده است که ما به طور ناخودآگاهانه ای ذهن خود را با اخبار و مسائل مختلفی روبه رو نماییم که بررسی و طبقه بندی آنها در ذهن، باعث عدم تمرکز ما و در نهایت کاهش کارآیی خواهد شد. این کاهش کارآیی را دانشجویان و دانش آموزان به طور محسوسی در هنگام تحصیل حس می نمایند. 

بگذارید یک تجربه ی بسیار نزدیک را خدمت شما بگویم تا موضوع کمی روشن شود. البته این مثال واقعی، جنبه های دیگری از آسیب را نیز در بر دارد که بعدتر به آنها اشاره خواهد شد ولی به طور ضمنی و مقدمه ای می توان به آن پرداخت:

چندی پیش با یکی از دوستان خانوادگی خود که فرزندی در کلاس اول دبیرستان دارد مطلع شدم که فرزندشان افت تحصیلی شدیدی داشته اند. در صحبت هایی که با فرزندشان داشتم، سعی کردم تا واکاوی علت این ماجرا را داشته باشم. پدر و مادر به علت اطلاع از مصرف پیش از اندازه ی فرزندشان از وایبر وی را از داشتن گوشی تلفن همراه محروم کرده بودند. این محرومیت نیز اثر نداشته و باعث نشده بود تا فرزندشان در امتحانات پیش رویش، نتایج لازم را کسب کند.

وقتی با فرزندشان به طور مستقیم وارد صحبت شدم، خودشان به این موضوع اشاره کردند که تمرکز کافی را در هنگام درس خواندن ندارند و نمی توانند در هنگام مطالعه ی دروس مانند زمان های قبلی تمرکز نمایند. از طرفی وقتی میزان مصرف ایشان از وایبر(فضاهای مجازی دیگری را نیز استفاده می نمودند، مانند اینستاگرام و ...) پرسیدم به این نکته پی بردم که به دلیل گروه هم کلاسی ها که در وایبر تشکیل شده است ایشان با دوستان و هم کلاسی هایش در خانه هم مراودات دوستانه را دارند. این موضوع به خودی خودی، اتفاق نادر و نامبارکی نیست. اما اگر کنترل مناسبی روی آن انجام نشود می تواند آسیب زا باشد. 

اشکالاتی که در موضوع ایشان به ذهن بنده می رسد به شرح زیر است:

- اولن به دلیل عدم کنترل مناسب پدر و مادر استفاده ی از این ابزار برای ایشان به صورت یک عادت درآمده است و نیاز ذهنی به آن پیدا کرده اند.

- اطلاعاتی از مدرسه در آن گروه بازنشر می شده است که باعث ایجاد دغدغه ی فکری برای ایشان می شده است. نظیر اینکه معلم در یک کلاس به داشتن امتحان در روزهای آینده اشاره کرده باشد یا اینکه تکلیفی توسط معلم گفته شده که کسی از آن باخبر نیست.

- قطع یک دفعه ای استفاده از وایبر در کوتاه مدت نه تنها باعث افزایش تمرکز نمی شود بلکه به دلیل همان نیاز ذهنی همواره بخشی از حواس معطوف اتفاقاتی است که در آن گروه در حال رخ دادن می باشد.


راه حلی که به ذهن بنده می رسد این است که ایشان و افرادی که به این مشکل برخورد کرده اند، می توانند با مدیریت استفاده مشکل به وجود آمده در زمینه ی تمرکز را حل نمایند.

به این شکل که با خود قرار بگذارند که در ساعت مشخص و محدودی از روز به وایبر سر می زنند. حتمن بعد از استفاده از وایبر زمان یک ربعی را برای سامان دهی ذهنی اختصاص بدهند. این زمان یک ربعی زمانی است تا شما و ذهنتان از تمامی بحث های انجام شده در وایبر خارج شود و بتوانید روی موضوع تازه ای تمرکز کنید.


ان شاالله ادامه دارد.

هدهد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفان قدرت گرفته از بلاگ بیان